.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تخلف در حساب ذخیره ارزی


رئیس هیئت تحقیق و تفحص از اجرای برنامه چهارم با اشاره به اینکه با افزایش غیر منتظره و چشمگیر قیمت نفت در دوره اجرای برنامه چهارم درآمد کشور بیش از دو و نیم برابر شده و به عبارتی بیش از ۲۵۰ درصد رشد داشته است خبر داد که در این مدت ‌میزان تحقق برنامه کمتر از ۲۵ درصد بوده است.

به گزارش فردا، غفار اسماعیلی رئیس کمیته تحقیق و تفحص از برنامه چهارم با اشاره به تکمیل گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد دولت در برنامه چهارم اعلام کرد: طبق این تحقیق و تفحص کمتر از ۲۵ درصد از برنامه چهارم محقق شده است.

دولت همکاری نکرد
وی اعلام کرد: با توجه به عدم همکاری دولت با هیئت تحقیق و تفحص به ویژه در سال آخر اجرای برنامه، در این گزارش تنها ۴ سال اول اجرای برنامه بررسی شده است.
به گفته اسماعیلی این هیئت در تکمیل گزارش خود در پی عدم همکاری دولت از اطلاعات موجود در منابع مختلف نظارتی همچون مرکز پژوهش‌های مجلس و ‌دیوان محاسبات استفاده کرده است.

دولت به ۵۸ درصد برنامه اساسا وارد نشده
وی همچنین خبر داد که طبق این تحقیق و تفحص دولت تنها برای ۴۲ درصد از برنامه چهارم آیین نامه اجرایی نوشته است، ‌ بدین ترتیب در ۵۸ درصد برنامه چهارم توسعه اساسا دولت ورود به برنامه نداشته است و اگر در مواردی کاری صورت گرفته غیر قانونی بوده است.

شاخص اشتغال در بخش کشاورزی منفی شد
رئیس هیئت تحقیق و تفحص از برنامه چهارم در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به سئوالی درباره شاخص‌های توسعه در برنامه چهارم و اجرای آن توضیح داد: ‌ دولت در هیچ یک از شاخص‌های رشد اقتصادی، ‌ تورم و توسعه به رقم مورد نظر برنامه چهارم نرسید، بدین ترتیب که شاخص رشد که باید به ۸ درصد می‌رسید، میانگین آن ‌در ۴ سال اول برنامه نزدیک به ۶ درصد بود که در سال آخر نیز افت کرد، در اشتغال ایجاد سه میلیون و ۶۰۰ هزار شغل پیش بینی شده بود که طبق آمارهای اعلام شده که خود جای بحث دارد تنها دو میلیون و ۴۰۰ هزار شغل آن محقق شد و تورم نیز که باید از حدود ۱۱ درصد در سال آغاز برنامه به ۹ درصد می‌رسید، ‌ تا بالای ۱۴ درصد افزایش یافته است.

اسماعیلی در مورد شاخص اشتغال که این روز‌ها محور سئوالات جدی مجلس از دولت است، ‌ گفت: در برنامه چهارم توسعه شاخص اشتغال در ۳ محور بررسی شد، ‌ اشتغال در بخش صنعت کمتر از میزان هدف بود و اشتغال در بخش کشاورزی منفی بود و کاهش یافت و تنها اشتغال در بخش خدمات بیش از هدف گذاری برنامه بود، ‌ علت آن هم این بود که مردم به دلیل وضعیت نامناسب اشتغال در تولید، ‌کشاورزی و صنعت به مشاغل خدماتی روی آوردند که این نشانه وجود مشکل در بخش اشتغال و اقتصاد کشور است.
درآمد کشور دو و نیم برابر شد، اجرای برنامه یک چهارم
رئیس کمیته تحقیق و تفحص از اجرای برنامه چهارم در پاسخ به سئوالی درباره تاثیر افزایش درآمد کشور بر توسعه با توجه به افزایش غیر منتظره و چشمگیر قیمت نفت در دوره اجرای برنامه چهارم گفت: ‌ درآمد کشور در طول اجرای برنامه چهارم بیش از دو و نیم برابر شده و به عبارتی بیش از ۲۵۰ درصد رشد داشته است، ‌اما میزان تحقق برنامه کمتر از ۲۵ درصد بوده است.

تخلف چشمگیر در تسهیلات حساب ذخیره ارزی
وی درباره وضعیت حساب ذخیره ارزی در طول برنامه چهارم نیز گفت: ‌ در قانون تصریح شده بود که ۵۰ درصد از حساب ذخیره ارزی به صورت وام به بخش دولتی برای صرف در مسائل پایه‌ای و سرمایه گذاری اختصاص یابد و ۵۰ درصد به صورت وام در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی باشد و این در حالیست که طی برنامه چهارم ۹۰ درصد حساب ذخیره به بخش دولتی و تنها ۱۰ درصد آن به بخش خصوصی پرداخت شده است.

آمار‌ها از موجودی حساب ذخیره
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پاسخ به سئوالی مبنی بر دلیل خالی بودن حساب ذخیره ارزی که به نقل از رئیس بانک مرکزی هنگام بررسی بودجه سال ۹۰ در مجلس اعلام شد در حالی که کمتر از ۶ ماه قبل از آن رئیس جمهور ذخایر ارزی ایران را در طول تاریخ بی‌سابقه خوانده بود، ‌ گفت: در آن هنگام تنها کمتر از ۲۰۰ هزار دلار در صندوق بود.
وی از تشریح جزئیات تخلف دولت در برداشت از حساب ذخیره ارزی خودداری کرد و توضیح داد: ‌ در یکی دو نمونه دولت در این زمینه تخلف داشته است، اما دلیل اصلی خالی شدن حساب، ‌برداشت‌های مکرر دولت از آن با مجوز مجلس و طرح‌های مجلس بود که مبتنی بر برداشت از حساب ذخیره ارزی می‌شد.

ذخیره ۱۰۰ میلیاردی ارزی واقعیت نداشت
به گزارش «فردا»، رئیس جمهور در آبان سال گذشته اعلام کرده بود ذخیره ارزی ایران قطعا بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است و پیشنهاد داده بود بانک‌ها حتما از این ظرفیت استفاده کنند. غفار اسماعیلی درباره این گونه اظهار نظر‌ها با وجود خالی بودن حساب ذخیره می‌گوید در مقطع انتخابات موضوع حساب ذخیره ارزی به بحث انتخاباتی کاندیدا‌ها تبدیل شد و لابد رئیس جمهور مجبور شد بعد‌ها در دفاع از خود به دروغ چیزی بگوید.
وی در این گفتگو همچنین اعلام کرد که دولت در بخشهای دیگر از جمله بخشهای مرتبط با انرژی و سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی با اهداف برنامه چهارم فاصله معناداری دارد اما توضیح بیشتر در این رابطه را به انتشار رسمی گزارش در صحن علنی مجلس موکول کرد.
رئیس هیئت تحقیق و تفحص از برنامه چهارم با اشاره به مراحل خلاصه کردن گزارش ۲۰۰۰ صفحه‌ای این هیئت که در حال حاضر در قالب ۸۲ صفحه در اختیار کمیسیون برنامه و بودجه قرار گرفته است گفت: ‌ این گزارش در روزهای آینده در چند صفحه خلاصه و در اواسط تیر ماه در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد./1290


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.095 seconds.